כשזה נוגע לנושא של להפיק את המירב באימון כושר, הרי שלתפריט תזונתי יש תפקיד מכריע. מה שאתה אוכל לפני האימון יכול לעשות הבדל דרמטי ברמות האנרגיה, הסיבולת והביצועים. יחד עם זאת, יש שפע של מידע בנושא, וגם מידע סותר, ולכן לעתים זה עשוי להיות מבלבל ומאתגר להבין מה בדיוק צריך לאכול לפני אימון. 

המרכיבים העיקריים של תזונה לפני אימון


תזונה לפני אימון פירושה אכילה של רכיבים מזינים וחיוניים כדי לייעל את האנרגיה, הסיבולת והביצועים שלך. המרכיבים העיקריים של תזונה לפני אימון כוללים פחמימות, חלבון ושומנים בריאים. פחמימות מספקות לגוף אנרגיה, בעוד שחלבון תומך בבניית שרירים תקינה.

 

שומנים בריאים עוזרים לווסת את ההורמונים ולספק אנרגיה מתמשכת. בנוסף, חשוב להישאר עם רמת רוויה ולחות טובה, מה שחיוני לביצועים אופטימליים, ולכן חשוב לשתות הרבה נוזלים לפני פעילות גופנית. איזון רכיבים אלו הוא המפתח למיקסום האפקטיביות של תזונה לפני אימון גופני. 

 

תזמון הארוחה לפני האימון

 

העיתוי של הארוחה לפני האימון הוא קריטי עבור אופטימיזציה של הביצועים, ומניעת אי נוחות במהלך פעילות גופנית. באופן אידיאלי, רצוי לאכול את הארוחה שעה עד שלוש שעות לפני האימון, בהתאם לגודל וההרכב של הארוחה. אם אתם אוכלים חטיף קטן, המטרה היא לצרוך אותו 30 דקות עד שעה לפני האימון.

 

הדבר חיוני כדי לאפשר לגוף שלכם זמן מספק לעכל את המזון לפני הפעילות הגופנית עצמה, אבל שימו לב שאתם לא מחכים לפרק זמן קצר יותר בסמוך לאימון, כדי לא לחוש רעב. בנוסף, אם אתם אוכלים ארוחה עשירה בחלבון ובשומן, ייתכן שיהיה עליכם להמתין זמן רב יותר כדי להתאמן בהשוואה לארוחה העשירה בפחמימות, שכן לשומנים וחלבונים נדרש יותר זמן לעיכול. בסופו של דבר, העיתוי של הארוחה לפני אימון תלוי בהעדפות האישיות שלכם, וכיצד הגוף של כל אחד מגיב למזונות שונים ותזמון הארוחות.

 

מה כדאי לאכול לפני אימון?

 

אכילת המזונות הנכונים לפני פעילות גופנית יכולה לעזור לשפר את רמות האנרגיה, הסיבולת והביצועים. אם אתם שואלים את עצמכם מה אוכלים לפני אימון, הרי שהמזונות הטובים ביותר לפני האימון הם אלה שעשירים בפחמימות, חלבון ושומנים בריאים. פחמימות מספקות אנרגיה מהירה, בעוד חלבון מסייע לתקן ולבנות שרירים. שומנים בריאים מספקים אנרגיה מתמשכת ומסייעים לווסת את ההורמונים. כמה אפשרויות מזון טרום אימון טובות כוללות:

 

  • טוסט מלא עם חמאת בוטנים ופרוסות בננה
  • יוגורט יווני עם פירות וגרנולה
  • שיבולת שועל עם חלב שקדים ופירות יער
  • חזה עוף עם בטטה מתוקה וירקות מאודים
  • שייק עשוי מאבקת חלבון, פירות, וחלב שקדים

 

בנוסף, זה חיוני להגיע לאימון עם רמת נוזלים טובה בגוף, ולכן חשוב לשתות  לפני אימון נוזלים במכות מספקת, כמו למשל מים או משקה ספורט. יש להימנע מאכילת מזונות עתירי שומן, עתירי סיבים או שמנוניים לפני פעילות גופנית, מכיוון שהם עלולים לגרום לאי נוחות במהלך האימון עצמו. בנוסף, חשוב שתתנסו באכילת מזונות שונים ומגוונים, כדי למצוא מה עובד הכי טוב עבור הגוף שלכם,  ושגרת האימונים.

 

מה לאכול לפני אימון בוקר?

 

אם אתם מתאמנים בבוקר, חשוב לתדלק את הגוף שלכם עם החומרים המזינים הנכונים כדי לספק לעצמכם אנרגיה זמינה לתפקוד מיטבי. המצב האידיאלי הוא לאכול ארוחה קטנה או חטיף משום שהוא עשיר בפחמימות, ומספק אנרגיה מהירה. הנה כמה אפשרויות טובות ביחס לשאלה מה לאכול לפני אימון בוקר:

 

  • פרוסות בננה או תפוח עם חמאת אגוזים
  • יוגורט עם פירות וגרנולה
  • שייק קטן מאבקת פירות וחלבון
  • טוסט מלא עם אבוקדו וביצה

 

בנוסף, חשוב להקפיד על כך שהארוחה בבוקר תהיה קלילה וקלה לעיכול, משום שאנו לא רוצים להרגיש כבדות ומשקל של מזון במהלך האימון עצמו. בנוסף, חיוני גם להיות עם רמת נוזלים טובה (hydrated), ולכן כדאי לוודא שאתם שותים מספיק מים או משקה ספורט לפני האימון. אם אתם מתאמנים בשעות הבוקר המוקדמות ואין לכם זמן לאכול, תוכלו לשתות מים או משקה ספורט ולאכול חטיף אנרגיה קטן כמו למשל בננה או חטיף בר במהלך האימון. בכל מקרה, חשוב להתנסות עם מזונות שונים ולמצוא מה עובד הכי טוב עבור הגוף ושגרת האימון של כל אחד. 

 

מה לאכול לפני אימון כוח?

 

אימון כוח דורש אנרגיה וחלבון כדי לסייע לגוף לתקן ולבנות רקמת שריר. באופן אידיאלי, צריך לאכול ארוחה או חטיף עשיר בחלבון ובפחמימות לפני אימון כוח. הנה כמה אפשרויות טובות עבור מה לאכול לפני אימון כוח:

 

  • עוף צלוי עם בטטה וירקות מאודים
  • כריך הודו וגבינה על לחם מחיטה מלאה
  • יוגורט יווני עם פירות וגרנולה
  • שייק עשוי מאבקת חלבון, פירות, וחלב שקדים

 

חשוב לאכול את הארוחה לפני האימון, או חטיף 1-3 שעות לפני האימון בכדי לאפשר לגוף מספיק זמן לעיכול. אם אתם אוכלים ארוחה גדולה יותר, כוונו לתזמון אכילה של  2-3 שעות לפני האימון. אם אתם אוכלים חטיף קטן יותר, כוונו לטווח של  30 דקות עד שעה לפני האימון.

 

חשוב כמובן גם כדי להתחיל את האימון עם רמת נוזלים טובה, ולכן חשוב לוודא שאתם שותים מספיק נוזלים כגון מים או משקה ספורט. הימנעו ממזונות עתירי שומן, עתירי סיבים או שמנוניים לפני פעילות גופנית, מכיוון שהם עלולים לגרום לאי נוחות במהלך האימון. בנוסף, חשוב להתנסות עם מזונות שונים ולמצוא מה עובד הכי טוב עבור הגוף שלכם ושיגרת האימונים הספציפית של כל אחד. 

 

מה לאכול לפני ריצה?

 

ריצה דורשת כמות אנרגיה גבוהה, ולכן חשוב לתדלק את הגוף עם החומרים המזינים הנכונים לפני שמתחילים את הצעד הראשון של הריצה, כאשר המצב האידיאלי הוא לאכול ארוחה או חטיף  עשיר בפחמימות, המספק לכם אנרגיה מהירה. הנה כמה אפשרויות טובות בנוגע לאפשרות מה לאכול לפני ריצה:

 

  • טוסט מחיטה מלאה עם חמאת שקדים ופרוסות בננה
  • שיבולת שועל עם פירות וחלב שקדים
  • שייק עשוי פירות, תרד ויוגורט
  • עוגות אורז עם חומוס וירקות פרוסים

 

תכנון ארוחות לפני אימון

 

תכנון ארוחות לפני אימונים הוא אלמנט חיוני ביותר, שכן הוא מסייע להבטיח שאתם צורכים את החומרים המזינים הנכונים בזמנים הנכונים כדי לייעל את האנרגיה, הסיבולת והביצועים שלכם. הנה כמה אסטרטגיות לתכנון מוצלח של ארוחות:

 

תכננו את הארוחות שלכם מראש: קחו את הזמן לתכנן את הארוחות שלכם לשבוע הקרוב, כולל ארוחות טרום אימון וחטיפים.

 

לאזן את הרכיבים התזוניים (הmacronutrients): ודאו כי ארוחות טרום אימון וחטיפים מכילים איזון של פחמימות, חלבון, ושומנים בריאים.

 

בחר מזונות מלאים: העדיפו מזונות מלאים (צפופים) העשירים בחומרים מזינים, כגון פירות, ירקות, חלבונים רזים, ודגנים מלאים.

 

נסו מזונות שונים ומתכונים שונים: זאת במטרה למצוא מה עובד הכי טוב עבור הגוף שלכם, ושגרת האימונים שלכם. 

 

הכנת ארוחה מראש: הכינו מראש את הארוחות והחטיפים לפני האימון, כדי לוודא שיש לכם אותם בהישג יד זמינים, כאשר אתם זקוקים לכך.

 

שמרו על פשטות: חשוב שלא לסבך את תכנון הארוחות. היצמדו לארוחות פשוטות וקלות להכנה, וחטיפים שאתם נהנים מהם, שעובדים עבור אורח החיים שלכם.

 

הקשיבו לגופכם: שימו לב לאופן שבו הגוף שלכם מגיב למזונות שונים, ובהתאם לזה בנו את הארוחות שלכם ואת התפריט התזונתי.

 

טעויות נפוצות בתזונה לפני אימון

 

טעויות בתזונה לפני האימון עלולות לעכב את הביצועים ולהפוך את האימונים לפחות יעיל. הנה כמה טעויות נפוצות שיש להימנע מהן:

 

אכילת יתר לפני אימון: אכילת יותר מדי מזון לפני פעילות גופנית יכולה לגרום לאי נוחות ולהקשות על הביצועים הטובים ביותר שתוכלו להשיג.

 

לא לאכול מספיק: אכילה מזון בכמות מועטה מדי לפני פעילות גופנית, זאת כמובן באופן יחסי לצרכים של כל אחד, עלולה להשאיר אתכם עייפים ואיטיים, כמו גם האפשרות לאיבוד מסת שריר לאורך זמן.

 

אכילה סמוכה מדי למועד האימון: אכילת ארוחה גדולה או חטיף במועד קרוב מדי לאימון, עלולה לגרום לאי נוחות ולהשפיע באופן שלילי על הביצועים.

 

להסתמך יותר מדי על תוספי מזון: בעוד תוספי תזונה לפני אימון יכולים להיות יעילים מאוד, הרי שאין להסתמך עליהם כמקור התזונתי העיקרי שלכם לפני האימונים. 

 

לא לשתות מספיק נוזלים: התייבשות יכולה להשפיע על רמות האנרגיה שלך, סיבולת, וביצועים, ולכן חשוב לשתות מספיק נוזלים לפני פעילות גופנית.

עופר יעקב מאמן כושר פארמדיק
עופר יעקב
מנהל בריאותי - עופר יעקב

מנהל פורום כושר - מאמן כושר ופארמדיק

יעקב חבר רשום באקדמיה האמריקאית לרפואת ספורט ACSM, ובהכשרתו; מאמן כושר גופני, אימון קטינים ובריאות מוסמך מטעם ביה"ס למאמנים בוינגייט, בוגר לימודי שיקום לב-ריאה מטעם המכללה האקדמית בוינגייט. בריאותי הוקמה בשנת 2012 בכדי להטמיע את חשיבות הדרך 'אורח חיים בריא' לאוכלוסיה, לרבות צעירים ומבוגרים.

שאלות גולשים מהפורום בנושא מה לאכול לפני אימון

אוכל לפני ואחרי אימון

היי עופר , מה מומלץ לאכול לפני ואחרי אימון שכולל אירובי וכח ?

הודעות בפורום פורום חדרי כושר 12/08/2013