חלבון הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד חשוב בהתאוששות ובניית השרירים, מה שהופך אותו לחלק חיוני בכל שגרת כושר. עבור כל מי שמעוניינים להשיג ביצועים מקסימליי בבניית מסת השריר בגוף אחרי אימוני הכושר – הבנה מדעית של החלבון ותפקידו בהתאוששות השרירים היא חיונית. יחד עם זאת, כשיש כל כך הרבה מידע סותר זמין, זה יכול להיות מאתגר לקבוע את הכמות והסוג האופטימליים של חלבון אותו יש לצרוך.

 

צריכת חלבון אחרי אימון

 

לאחר האימון, סינתזת חלבון השריר (MPS) היא מוגברת, כלומר הגוף מוכן לבנות מחדש ולתקן סיבי שריר פגומים. תהליך זה הכרחי כדי להתרחש צמיחה והסתגלות של השרירים. נוסף על כך, MPS מלווה גם בתהליכי פירוק חלבון שריר (MPB), אשר יכול לגרום לאובדן נטו של מסת שריר, אם לא מטפלים בו בצורה מספקת.

 

צריכת חלבון לאחר אימון יכולה לעזור לשנות את האיזון לכיוון MPS, כלומר לקדם התאוששות ובנייה של השרירים. חומצות האמינו בחלבון מספקות את אבני הבניין הנחוצות לתהליך הMPS, ומחקר בנושא מלמד כי צריכת חלבון לאחר אימון יכולה לעורר MPS בצורה יעילה יותר, בהשוואה לצריכת חלבון בזמנים אחרים.

 

העיתוי של צריכת חלבון לאחר האימון הוא מכריע. מחקרים מצאו שצריכת חלבון בתוך 30 דקות עד שעה לאחר האימון יכולה לשפר את ה-MPS ואת ההתאוששות. יחד עם זאת, צריכת חלבון בכל עת במהלך האימון, גם אם חלפו 60 דק',  עדיין יכולה הלביא תועלת.

 

חשוב לציין שבעוד שחלבון חיוני להתאוששות ובניית השרירים, זה לא הגורם היחיד המשחק תפקיד. שינה נכונה, הידרציה (שתיית מים) ותזונה כללית מתאימה, ממלאים גם כן תפקיד בהתאוששות השרירים ובנייה שלהם, והזנחה של כל אחד מהגורמים הללו עלולה להפריע לתהליך.

 

כמה גרם חלבון צריך אחרי אימון?

 

כמות החלבון שאתם צריכים לאכול לאחר אימון תלויה במספר גורמים, כולל מטרות האימון שלכם, משקל הגוף, גיל ומין. מחקרים מראים כי צריכת חלבון יומית של 1.6-2.2 גרם לקילוגרם של משקל גוף עשויה להיות אופטימלית להתאוששות שרירים ובנייה שלהם, אצל אנשים העוסקים באימוני התנגדות (כמו למשל אימוני כוח).

 

בכדי לקבוע את כמות החלבון שאתם צריכים לצרוך לאחר אימון, בידקו את צרכי החלבון היומיומיים הכוללים שלכם ותזמון הצריכה. צריכת חלבון מיד לאחר אימון יכולה לשפר את התאוששות השרירים ואת הבנייה, אבל פריסה של צריכת החלבון לאורך היום כולו, יכולה גם כן לתרום.

 

כלל אצבע הוא לצרוך 0.25-0.3 גרם חלבון לקילוגרם של משקל גוף בתוך 30 דקות עד שעה, לאחר אימון. לדוגמה, לאדם במשקל 70 ק"ג יידרשו 18-21 גרם חלבון לאחר אימון. עם זאת, זוהי רק נקודת התחלה וייתכן שיהיה צורך להתאים את הצריכה הספציפית על בסיס גורמים נוספות ומטרות של האדם הספציפי שמתאמן.

 

הדבר גם חיוני על מנת לאזן את צריכת החלבון עם תזונה כוללת כמו גם שתייה מספקת של מים לצורך  התאוששות שרירים אופטימלית ובנייתם. צריכת כמויות מוגזמות של חלבון מעבר לצורך, אינה בהכרח מועילה ואף עשויה להיות בעלת השפעות בריאותיות שליליות.

 

שייק חלבון אחרי אימון

 

שייק חלבון הוא דרך פופולרית ונוחה לצרוך חלבון לאחר אימון. חלבון מי גבינה בפרט, הוא בחירה נפוצה בעלת תכולת החלבון הגבוהה עם קצב ספיגה מהיר.

 

צריכת שייק חלבון אחרי אימון בתוך 30 דקות עד שעה מסיום הפעילות הגופנית, יכולה לשפר את סינתזת חלבון השריר (MPS) ולשפר את ההתאוששות. מחקרים הראו שצריכת חלבון מיד לאחר האימון יכולה להיות יעילה במיוחד בגירוי MPS.

 

בבחירת שייק חלבון, קחו בחשבון את איכות ומקור החלבון. חפש מוצרים המכילים מקורות חלבון איכותיים, כגון חלבון מי גבינה איזולט, והימנעו ממוצרים עם תוספת סוכרים וחומרי מילוי.

 

חשוב גם לציין שבעוד שצריכת שייק חלבון יכול להיות אופציה נוחה לתזונה לאחר אימון, אתם לא צריכים בשל כך להוריד מהתפריט היומי שלכם מקורות מזון של חלבון מלא. שאפו לצרוך מגוון מקורות חלבון, כולל בשר רזה, דגים, ביצים ואפשרויות צמחיות, בכדי להבטיח תזונה הרמונית ומאוזנת.

 

ככלל, שייק חלבון הוא דרך יעילה לצריכת חלבון לאחר אימון, אך יש לצרוך אותו בשילוב עם מקורות מזון מלאים של חלבון בכדי להבטיח התאוששות ובנייה אופטימלית של השרירים.

 

מקורות חלבון מומלצים

 

צריכת מקורות חלבון באיכות גבוהה חיונית להתאוששות שרירים ובנייתם לאחר אימון. להלן כמה ממקורות החלבון הטובים ביותר לקידום סינתזת חלבון שריר:

 

בשר רזה: עוף, הודו, בשר בקר, חזיר – הם כולם מקורות מצוינים של חלבון באיכות גבוהה.

 

דגים: סלמון, טונה, ודגים שומניים אחרים עשירים בחומצות שומן אומגה 3 וחלבון באיכות גבוהה.

 

ביצים: ביצים הן מקור חלבון מלא, כלומר הן מכילות את כל חומצות האמינו החיוניות ל-MPS.

 

חלב: חלב, יוגורט וגבינה הם מקורות מצוינים לחלבון, כאשר חלבון מי גבינה יעיל במיוחד עבור MPS.

 

חלבונים צמחיים: קטניות, כגון שעועית ועדשים, אגוזים וזרעים, ומוצרים מבוססי סויה כמו טופו וטמפה, יכולים לספק חלבון הולם להתאוששות שרירים וצמיחה שלהם.

 

כמו כן, חשוב לקחת בחשבון את האיכות של מקור החלבון. מקורות חלבון באיכות גבוהה מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות ל- MPS, בעוד שמקורות באיכות נמוכה עשויים להיות חסרים בחומצה אמינו חיונית אחת או יותר.

 

בעוד שתוספי חלבון כגון אבקות וברים (חטיפי חלבון) יכולים להיות מקורות נוחים לצריכת חלבון, הרי שמקורות מזון מלאים של חלבון הם בדרך כלל מועדפים בשל היתרונות התזונתיים המוספים שלהם. המטרה היא לשלב מגוון של מקורות חלבון בתזונה, להתאוששות אופטימלית של שרירים ובנייה.

 

כמה זמן אחרי אימון צריך לאכול חלבון?

 

העיתוי של צריכת חלבון לאחר אימון הוא חיוני על מנת למקסם את התאוששות השרירים ואת הבנייה שלהם. צריכת חלבון מיד לאחר האימון יכולה לשפר את סינתזת החלבון בשרירים (MPS) ולשפר את ההתאוששות. מחקרים הראו כי צריכת חלבון בתוך 30 דקות עד שעה לאחר האימון יכולה להיות יעילה במיוחד בגירוי MPS.

 

יחד עם זאת, צריכת חלבון בכל זמן לאחר האימון עדיין יכולה לספק יתרונות. חשוב גם לציין כי צריכה של חלבון צריכה להיות בפריסה לאורך כל היום בכדי לשמור על אספקה ​​נאותה של חומצות אמינו עבור MPS.

 

בנוסף, צריכת פחמימות יחד עם חלבון לאחר אימון יכול לשפר את תגובת האינסולין, קידום ספיגה של חומצות אמינו לתוך תאי שריר לטובת הMPS. המטרה היא לצרוך ארוחה או חטיף המכיל הן חלבון והן פחמימות – בתוך שעה לאחר האימון, בכדי למקסם את התאוששות השרירים ואת הבנייה שלהם.

 

ככלל, עדיף לצרוך חלבון ופחמימות תוך שעה לאחר האימון כדי להפיק את המיטב לטובת התאוששות ובנייה של השרירים, אך פיזור צריכת החלבון לאורך היום חשוב גם הוא לסינתזת חלבון שריר מיטבית. 

 

האם אפשר לצרוך יותר מדי חלבון אחרי אימון?

 

צריכת כמויות מוגזמות של חלבון אחרי אימון אינה בהכרח מועילה ואף עשויה להיות בעלת השפעות בריאותיות שליליות. בעוד שחלבון חיוני להתאוששות ובנייה של השרירים,הרי שצריכת יתר ממנו (יותר מדי ביחס לצורך האישי של כל מתאמן) אינה מביאה לעלייה גדולה יותר במסת שריר.

 

עודף חלבון משמש לאנרגיה או מאוחסן בגוף כשומן, וצריכת כמויות מוגזמות של חלבון עלולה להוביל לעלייה במשקל ולעליית כמות השומן בגוף. בנוסף, צריכת כמויות גבוהות מאוד של חלבון עלולה להגביר את הסיכון לנזק בכליות ולבעיות בריאותיות אחרות.

 

חשוב לקבוע את צרכי החלבון האישיים שלכם, על סמך פקטורים שונים כגון משקל גוף, גיל ומין, ולאזן את צריכת החלבון עם תזונה ושתיית מים מספקת. צריכת חלבון במרווחי זמן קבועים לאורך היום יכולה גם היא להועיל להתאוששות השרירים ולבנייה שלהם.

עופר יעקב מאמן כושר פארמדיק
עופר יעקב
מנהל בריאותי - עופר יעקב

מנהל פורום כושר - מאמן כושר ופארמדיק

יעקב חבר רשום באקדמיה האמריקאית לרפואת ספורט ACSM, ובהכשרתו; מאמן כושר גופני, אימון קטינים ובריאות מוסמך מטעם ביה"ס למאמנים בוינגייט, בוגר לימודי שיקום לב-ריאה מטעם המכללה האקדמית בוינגייט. בריאותי הוקמה בשנת 2012 בכדי להטמיע את חשיבות הדרך 'אורח חיים בריא' לאוכלוסיה, לרבות צעירים ומבוגרים.