הורדת אחוזי השומן בגוף היא מטרה פופולרית עבור אנשים רבים, בין אם זה כדי לשפר את הבריאות או כדי להשיג מבנה גוף חטוב יותר. יחד עם זאת, יש שפע של אינפורמציה בחוץ, וזה עשוי להיות מבלבל כדי להבין מאיפה להתחיל על מנת להבין איך להוריד אחוזי שומן. 

 

תזונה להורדת אחוזי שומן

 

כאשר מדובר בהורדת אחוז השומן בגוף, התזונה משחקת תפקיד משמעותי. אנו נחקור כאן את העקרונות הבסיסיים של תזונה מסייעת להורדת אחוזי שומן, כולל החשיבות של גירעון קלורי, מאקרו נוטריאנטים, מיקרו-נוטריאנטים, תכנון ותזמון של הארוחות.

 

גירעון קלורי: הבסיס לאיבוד שומן

 

בבסיס, איבוד שומן הוא עניין של גירעון קלורי, כלומר צריכת פחות קלוריות ממה שהגוף שורף. הגירעון מאלץ את הגוף שלכם לנצל בתור אנרגיה את מחסני השומן – מה שמוביל לירידה במשקל לאורך זמן.

 

בכדי לקבוע את הצרכים הקלוריים היומיומיים שלכם, ניתן להשתמש במחשבון מקוון או לעבוד ביחד עם תזונאי. ברגע שאתם יודעים כמה קלוריות נדרשות כדי לשמור על המשקל, ניתן להגיע למצב של גירעון קלורי, על ידי הורדת צריכת הקלוריות, הגדלת הוצאות הקלוריות למשל באמצעות פעילות גופנית, או שילוב של שניהם.

 

חיוני לעקוב אחר צריכת הקלוריות שלך כדי להבטיח שאתם נמצאים בגירעון קלורי באופן שהוא עקבי. אתם יכולים לעקוב אחר הצריכה שלכם באמצעות יומן תזונה יומי על נייר או מקוון, ולרשום מה אתם אוכלים כולל ארוחות וחטיפים. 

 

מקרו-נוטריינטים ומיקרו-נוטריינטים

 

בעוד המספר הכולל של הקלוריות שאנו צורכים הוא חשוב, הרי שההרכב של קלוריות אלה גם כן חשוב. מיקרונוטריינטים, כולל חלבון, פחמימות ושומנים, מספקים לגוף אנרגיה וממלאים תפקידים מכריעים באובדן שומן.

 

חלבון חשוב במיוחד עבור אובדן שומן, משום שהוא עוזר לשמור על מסת שריר תוך קידום שריפת שומן. מקורות טובים של חלבון כוללים בשר רזה, דגים, ביצים ומזונות המכילים חלבון מן הצומח כמו טופו וקטניות.

 

פחמימות ושומנים חיוניים גם כן לתזונה מאוזנת, לאספקת אנרגיה ותמיכה בתפקודי גוף שונים. מקורות טובים לפחמימות כוללים פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות, בעוד ששומנים בריאים ניתן למצוא באגוזים, זרעים, אבוקדו ודגים שומניים.

 

חומרים מזינים, כולל ויטמינים ומינרלים, חיוניים לבריאות הכללית ולאיזון. למרות שהם לא משפיעים ישירות על אובדן שומן, צריכה מספקת של ויטמינים ומינרלים יכולה לעזור לתמוך בתהליך הרזיה. תזונה מגוונת העשירה במזונות מלאים, צפופים ובחומרים מזינים היא הדרך הטובה ביותר להבטיח שאתם מקבלים מספיק מיקרו-נוטריאנטים.

 

תכנון ותזמון הארוחה

 

תכנון ותזמון של ארוחות יכול גם כן לשחק תפקיד בתשובה לשאלה איך להוריד אחוזי שומן. תכנון הארוחות מראש יכול לסייע בביצוע של בחירות תזונתיות בריאות יותר במהלך היום שלכם, ולכן לסייע לכם לדבוק במטרת הגירעון הקלורי.

 

תזמון הארוחות יכול גם להיות מועיל, כמו כמה מחקרים שמראים כי אכילה בזמנים מסוימים של היום עשויה להשפיע על ירידה במשקל. לדוגמה, חלק מהאנשים מוצאים כי אכילת ארוחת בוקר גדולה יותר וארוחת ערב קטנה יותר מסייעים להם לרדת במשקל, בעוד שאחרים מעדיפים לאכול כמה ארוחות קטנות לאורך היום.

 

התנסו באפשרויות השונות בהקשר זה כדי למצוא מה עובד הכי טוב עבורכם ועבור אורח החיים שלכם. זכרו, המפתח לאובדן שומן הוא יצירת גירעון קלורי עקבי לאורך זמן.

 

תרגילים להורדת אחוזי שומן

 

פעילות גופנית היא מרכיב חיוני של כל תוכנית לאובדן שומן. נסקור כאן את הסוגים השונים של פעילות גופנית שיכולים לתמוך ביעדי ירידה במשקל, כולל אימוני התנגדות, פעילות גופנית קרדיווסקולרית ואימון אינטרוולים בעצימות גבוהה (HIIT).

 

אימוני התנגדות

 

אימון התנגדות, הידוע גם בשם אימון כוח, כרוך בעבודה על השרירים בהתנגדות, כגון משקולות או רצועות התנגדות. סוג זה של פעילות גופנית יעיל במיוחד עבור אובדן שומן, משום שהדבר מסייע לשמור על מסת שריר, תוך קידום שריפת שומן.

 

כדי ליצור תוכנית אימון התנגדות יעילה, יש להתמקד בתרגילים מורכבים שעובדים בו זמנית על קבוצות שרירים מרובות, כגון סקוואט, דדליפט (אימון משקולות בהרמת מוט אולימפי), ולחיצות ספסל. המטרה היא לעבוד כל קבוצת שרירים לפחות פעמיים בשבוע תוך שימוש במשקולות. מדובר בתרגילים מאתגרים אך יחד עם זאת מאפשרים להשלים מספר רצוי של חזרות בצורה טובה.

 

הקפידו לתת לשרירים זמן התאוששות בין האימונים ולהימנע מלעבוד על אותה קבוצת שרירים בימים רצופים. בנוסף, הימנעו מטעויות נפוצות כמו הרמת משקולות כבדות מדי, הזנחת אופן ההרמה הנכון של המשקולות, וזמני מנוחה והתאוששות קצרים מדי.

 

פעילות גופנית קרדיווסקולרית

 

פעילות גופנית קרדיווסקולרית, או פעילות אירובית, כרוכה בהעלאת קצב הלב למשך זמן ממושך.סוג זה של פעילות גופנית יכול לעזור לשרוף קלוריות ושומן, לשפר את בריאות הלב וכלי הדם ולשפר את מצב הרוח ורמת האנרגיה שלכם.

 

ישנם סוגים רבים ושונים של אימוני אירובי, כולל ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה וחתירה. בכדי לבנות תוכנית אירובי יעילה, בחרו פעילות שאתה נהנים ממנה ויכולים לבצע לפחות למשך 20-30 דקות בכל פעם. הגבירו בהדרגה את האינטנסיביות ומשך האימונים שלכם לאורך זמן, כדי לאתגר את הגוף.

 

הימנעו מטעויות נפוצות כמו ביצוע של פעילות אירובית בעצימות נמוכה בלבד, הזנחת סוגים אחרים של פעילות גופנית, וזמני התאוששות והפסקות קצרים מדי.

 

אימון אינטרוולים בעצימות גבוהה (HIIT)

 

HIIT הוא סוג של תרגיל הכולל לסירוגין פעילות גופנית בעצימות גבוהה ביחד עם מנוחה או פעילות גופנית בעצימות נמוכה. סוג זה של אימון יעיל במיוחד עבור אובדן שומן, משום שזה יכול לעזור בשריפת  קלוריות ושומן בפרק זמן קצר יותר בהשוואה לאימון אירובי מסורתי.

 

כדי לשלב HIIT בשגרת הפעילות הגופנית שלך, בחר פעילות כמו ריצה, רכיבה על אופניים או קפיצה בחבל ושלבו בין פרקי מאמץ בעצימות גבוהה ונמוכה לסירוגין. דוגמה, לרוץ במשך 30 שניות, ולאחר מכן ללכת או לרוץ במשך 60 שניות – לחזור על כך במשך כמה פעמים.

 

סגנון חיים

 

בנוסף לתזונה ופעילות גופנית, הרגלים נכונים יכולים גם כן למלא תפקיד משמעותי בירידת אחוזי השומן. מדובר על החשיבות של שינה, ניהול מתחים והרגלים והתנהגויות.

 

שינה

 

שינה איכותית מספקת היא חיונית לבריאות ולרווחה הכללית, כולל ירידה במשקל. מחסור בשינה יכול לשבש הורמונים המווסתים את התיאבון ואת חילוף החומרים, מה שמוביל לרעב מוגבר וירידה בהוצאת האנרגיה.

 

כדי לתמוך בירידה בשומן, שאפו ל-7-9 שעות שינה איכותיות בכל לילה. הקפידו על הכנה נכונה לקראת שינה, כמו למשל שמירה על חדר שינה קריר וחשוך, הימנעות מצפייה במסכים לפני השינה, ועמידה בלוח זמנים קבוע לשעת השינה.

 

ניהול לחצים

 

למתח כרוני יכולות להיות השפעות שליליות על הבריאות הפיזית והנפשית כאחד, כולל עלייה במשקל וקושי לרדת במשקל. מתח יכול לעורר שחרור של קורטיזול, הורמון שיכול לתרום לאחסון שומן, ולהוביל לתשוקה מוגברת למזונות עתירי קלוריות.

 

בכדי לנהל מתחים ולתמוך בירידה בשומן, נסו לשלב פעילויות להורדת מתחים בשגרת היומיום שלכם, כגון יוגה, מדיטציה, או נשימות עמוקות. בנוסף, בצעו תעדוף לפעילויות שגורמות לכם להרגשה כללית טובה ומצב רוח טוב ורגיעהלך שמחה ועוזרות לך להירגע, כמו למשל בילוי עם אנשים אהובים או תחביבים.

 

הרגלים והתנהגויות

 

להרגלים והתנהגויות יכולה להיות השפעה משמעותית על הצלחה בירידה במשקל. יצירת הרגלים בריאים, כגון פעילות גופנית סדירה ואכילה מודעת, יכולים לעזור לתמוך ביעד ההרזיה. באופן דומה, זיהוי והתגברות על הרגלים לא בריאים, כמו אכילה רגשית או התנהגות בישיבה מוגברת, יכולים להיות חיוניים להצלחה ארוכת טווח.

 

כדי ליצור הרגלים בריאים, התחילו בקטן והתמקדו בהתנהגות אחת בכל פעם. לדוגמה, אפשר להתחיל בהתחייבות לטיול של 10 דקות כל יום או לשתות כוס מים לפני כל ארוחה. עם הזמן, ההרגלים הקטנים הללו יכולים להסתכם בשינויים משמעותיים.

 

כשזה מגיע להרגלים לא בריאים, היו אדיבים לעצמכם והתמקדו בהתקדמות, לא בשלמות. חפש תמיכה ממטפל, מאמן או מחבר קרוב שיעזור לכם להתגבר על האתגרים, ולהישאר במסלול עם יעדי הירידה במשקל.

 

תוספים להורדת אחוזי שומן

 

בעוד שתזונה ופעילות גופנית הם הבסיס של כל תוכנית להפחתת שומנים, הרי שיש גם כמה תוספי מזון שיכולים לתמוך בתהליך. נסקור כאן את התוספים היעילים ביותר לירידה במשקל וכיצד לשלב אותם בשגרה שלכם. 

 

תוספי מזון לאובדן שומן

 

ישנם מספר תוספים שהוכחו כתומכים באובדן שומן, כולל:

 

קפאין: קפאין הוא ממריץ טבעי שיכול להגביר את חילוף החומרים ולקדם שריפת שומן. הוא נמצא בתוספי הרזיה רבים וניתן לצרוך אותו גם באמצעות שתיית קפה, תה או משקאות אנרגיה.

 

תמצית תה ירוק: תמצית תה ירוק מכילה תרכובות הנקראות קטצ'ינים אשר הוכחו ביכולת שלהם להגביר את חילוף החומרים ולקדם שריפת שומן.

 

אבקת חלבון: אבקת חלבון יכולה לעזור לענות על הצרכים היומיומיים שלך חלבון, אשר חיוני לאובדן שומן.

 

תוספי סיבים: תוספי סיבים יכולים לעזור לכם להרגיש מלאים ושבעים, מה שיכול להפחית את צריכת הקלוריות הכוללת.

 

בעת בחירת תוספי הרזיה, הקפידו לבחור מוצרים באיכות גבוהה של יצרנים בעלי מוניטין. נטלו את המינונים המומלצים, תוך פיקוח ושימת לב לתופעות לוואי אפשריות. 

 

תוספי מזון אחרים כדי לתמוך בירידה במשקל

 

יש כמה תוספי מזון שאינם קשורים ישירות לירידה במשקל, אך הם יכולים לתמוך בביצועי פעילות גופנית והתאוששות, כמו גם שינה וניהול מתח – מה שיכול להשפיע בעקיפין חיובית על ירידה במשקל. תוספים אפשריים אלו:

 

קריאטין: קריאטין הוא תוסף פופולרי לספורטאים שיכולים לעזור לשפר את ביצועי האימון ואת כוח השרירים.

 

חומצות שומן אומגה 3: חומצות שומן אומגה 3 הן שומנים חיוניים התומכים בבריאות הכללית. הם יכולים גם להפחית דלקות, ולקדם התאוששות שרירים.

 

מלטונין: מלטונין הוא הורמון המווסת מחזורי שינה-ערות, ויכול לעזור לשפר את איכות השינה.

 

Ashwagandha: Ashwagandha שבעברית נקרא איורוודה הוא עשב שיכול לסייע להפחית לחצים ולשפר את הרווחה הכללית.

 

ביחס לתוספי מזון, חשוב לבחור מוצרים באיכות גבוהה של יצרנים בעלי מוניטין ולעקוב אחר המינונים המומלצים. אם יש לכם נסיבות בריאותיות או תרופות שאתם נוטלים, חשוב להתייעץ רופא לפני נטילת כל תוסף מזון חדש. 

 

תפריט להורדת אחוזי שומן

 

ארוחת בוקר

 

2 ביצים מקושקשות עם תרד ופטריות

פרוסה אחת של טוסט דגנים מלאים

1 תפוח קטן

 

חטיף

 

מנה אחת של יוגורט יווני עם פירות יער מגוונים

 

ארוחת צהריים

 

חזה עוף צלוי עם תפוחי אדמה צלויים וברוקולי

1 תפוז קטן

 

חטיף

 

1 קומץ קטן של שקדים

1 אגס בגודל בינוני

 

ארוחת ערב

 

סלמון עם קינואה וירקות מעורבים

1 בטטה קטנה ואפויה

 

קינוח

 

מנה אחת קטנה של פירות יער מעורבים עם קצת קצפת

 

תפריט זה כולל חלבונים רזים, דגנים מלאים ושפע של פירות וירקות תוך הגבלת מזונות מעובדים וסוכרים מוספים.

 

זכרו להתאים אישית את תפריט הארוחות שלך על בסיס הצרכים הקלוריים שלכם והמקרו-נוטריאנטים האישיים שלך, ולהתייעץ עם תזונאי במידה ויש לך שאלות או חששות. תוכלו למשל לקבל ייעוץ דיאטני עבור תפריט להורדת אחוזי שומן נשים.

עופר יעקב מאמן כושר פארמדיק
עופר יעקב
מנהל בריאותי - עופר יעקב

מנהל פורום כושר - מאמן כושר ופארמדיק

יעקב חבר רשום באקדמיה האמריקאית לרפואת ספורט ACSM, ובהכשרתו; מאמן כושר גופני, אימון קטינים ובריאות מוסמך מטעם ביה"ס למאמנים בוינגייט, בוגר לימודי שיקום לב-ריאה מטעם המכללה האקדמית בוינגייט. בריאותי הוקמה בשנת 2012 בכדי להטמיע את חשיבות הדרך 'אורח חיים בריא' לאוכלוסיה, לרבות צעירים ומבוגרים. פרטים נוספים על בריאותי