קלוריות הן יחידת מדידה המשמשת לכימות תכולת האנרגיה של מזון ומשקאות. כמות הקלוריות מהווה גורם מכריע שיש לקחת בחשבון כאשר רוצים לשמור על תזונה בריאה ומשקל תקין. על ידי הבנה מהן קלוריות וכיצד הן משפיעות על גופנו, אנו יכולים לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי המזונות שאנו צורכים.

קלוריה היא יחידת אנרגיה. זוהי כמות האנרגיה הדרושה להעלאת הטמפרטורה של גרם אחד של מים במעלה אחת צלזיוס. בהקשר של מזון, קלוריות מייצגות את האנרגיה שגופנו מקבל מצריכת סוגים שונים של חומרים מזינים, כגון פחמימות, חלבונים ושומנים.

 

שמירה על משקל תקין היא השגת איזון אנרגטי. המשמעות היא שמספר הקלוריות הנצרכות צריך להיות שווה למספר הקלוריות שנשרפות באמצעות פעילות גופנית ותפקודי גוף. אם אנו צורכים יותר קלוריות ממה שאנו שורפים, האנרגיה העודפת מאוחסנת כשומן, מה שמוביל לעלייה במשקל. מצד שני, אם אנו צורכים פחות קלוריות ממה שאנו שורפים, הגוף שלנו ישתמש בשומן מאוחסן כמקור אנרגיה, וכתוצאה מכך ירידה במשקל.

 

לא כל הקלוריות משפיעות באופן שווה. בעוד שתכולת הקלוריות של המזון נשארת זהה, הערך התזונתי יכול להשתנות באופן משמעותי. לדוגמה, 100 קלוריות מחתיכת חזה עוף מספקות סט שונה של חומרים מזינים בהשוואה ל-100 קלוריות מחטיף מתוק. חשוב להתמקד בצריכת מזונות עתירי רכיבים תזונתיים המספקים ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון חיוניים, במקום קלוריות ריקות ממזונות מעובדים או ממותקים במיוחד.

 

כמה קלוריות יש בחזה עוף לא מבושל

 

בכל הנוגע לתכולת הקלוריות של חזה עוף לא מבושל, חשוב לציין שהערכים יכולים להשתנות בהתאם לגודל ומשקל החזה. בממוצע, חזה עוף נא במשקל של כ- 113 גרם מכיל כ-165 קלוריות. עם זאת, חשוב לזכור שזה רק אומדן, ותכולת הקלוריות יכולה להיות שונה מחזה עוף אחד למשנהו.

תכולת הקלוריות בחזה עוף לא מבושל נובעת בעיקר מתכולת החלבון שלו. חלבון הוא מקרו-נוטריינט חיוני הממלא תפקיד מכריע בבנייה ותיקון של רקמות, תמיכה במערכת החיסון ושמירה על מסת השריר. בנוסף לחלבון, חזה עוף מכיל גם מעט שומן, אם כי הכמות נמוכה יחסית לנתחי עוף אחרים, כמו ירך או שוק.

כדי לקבל מדידה מדויקת של תכולת הקלוריות בחזה עוף לא מבושל, מומלץ להשתמש במשקל מזון כדי לשקול את חזה העוף לפני בישולו. זה מאפשר חישוב מדויק יותר של הקלוריות שתצרכו.

חשוב לציין ששיטות הבישול יכולות להשפיע על תכולת הקלוריות של חזה העוף. בעוד שצלייה או אפייה של חזה העוף ללא תוספת שומנים או שמנים יכולים לעזור לשמור על תכולת הקלוריות נמוכה יחסית, שיטות בישול הכוללות טיגון או הוספת מרינדות עתירות קלוריות יכולות להגדיל את ספירת הקלוריות הכוללת.

 

כמה קלוריות יש בחזה עוף מבושל

 

תכולת הקלוריות של חזה עוף מבושל יכולה להשתנות מעט ממצבו הגולמי. שיטות בישול כגון צלייה, אפייה או הרתחה אינן משנות באופן משמעותי את תכולת הקלוריות, מכיוון שאינן מוסיפות קלוריות נוספות. עם זאת, טכניקות בישול מסוימות, כמו טיגון או ציפוי בפירורי לחם של חזה העוף, יכולות להגדיל את ספירת הקלוריות.

בממוצע, חזה עוף מבושל במשקל של כ-113 גרם מכיל כ-190-200 קלוריות. עלייה זו בקלוריות נובעת בעיקר מספיגת שומנים או שמנים המשמשים בתהליך הבישול. כמות הקלוריות יכולה להשתנות בהתאם לשיטת הבישול ולכל המרכיבים הנוספים.

ראוי לציין ששימוש בשיטות בישול בריאות יותר, כמו צלייה או אפייה, יכול לעזור למזער את הקלוריות הנוספות. שיטות אלו מאפשרות לחזה העוף לשמור על טעמיו הטבעיים ללא צורך בשמנים או שומנים מוגזמים. על ידי בחירה בטכניקות בישול בריאות יותר, אפשר ליהנות מחזה עוף מבושל להפליא תוך שליטה על תכולת הקלוריות.

כשמדובר במרינדה או תיבול של חזה העוף, חשוב לקחת בחשבון את הקלוריות הנוספות שעלולות להיות מוכנסות. בעוד שמרינדות ותבלינים יכולים לשפר את הטעם של העוף, חלקם עשויים להכיל תוספת סוכר או מרכיבים עתירי קלוריות. כדי לשמור על כמו הקלוריות, בחרו במרינדות ובתבלינים דלים בקלוריות או בחרו באפשרויות תוצרת בית באמצעות עשבי תיבול, תבלינים וחומרים טבעיים.

 

כמה קלוריות יש בחזה עוף

 

ערכים תזונתיים של חזה עוף

 

חזה עוף הוא לא רק מקור חלבון רב תכליתי וטעים אלא גם מציע יתרונות תזונתיים שונים. חזה העוף עמוס בחומרים מזינים חיוניים, והוא יכול להיות תוספת חשובה לתזונה מאוזנת.

חזה עוף הוא מקור מצוין לחלבון איכותי, אשר ממלא תפקיד מכריע בבנייה ובתיקון רקמות, בתמיכה במערכת החיסון ובשמירה על הבריאות הכללית. הוא גם דל בשומן, במיוחד שומן רווי, מה שהופך אותו לבחירה בריאה יותר בהשוואה לנתחי בשר אחרים.

בנוסף, חזה עוף עשיר בויטמינים ומינרלים. הוא מכיל ויטמיני B, כולל ניאצין וויטמין B6, החשובים לחילוף החומרים האנרגטי ולתפקוד המוח. הוא מספק גם מינרלים כמו זרחן, סלניום ואבץ, החיוניים לבריאות העצם, לתפקוד החיסוני ולפעילות תאית תקינה.

יתר על כן, חזה עוף הוא מקור טוב לחומצות אמינו, כולל טריפטופן, הנחוץ לייצור סרוטונין – מוליך עצבי המסייע בוויסות מצב הרוח, השינה והתיאבון. תכונות אלו הופכים את חזה העוף למזון בעל פוטנציאל מועיל עבור אלה המעוניינים לשפר את רווחתם הנפשית ולשמור על משקל בריא.

שילוב חזה עוף בתזונה יכול גם לעזור בניהול משקל. תכולת החלבון הגבוהה שלו יכולה לקדם תחושות של מלאות ולהפחית את התיאבון, מה שהופך אותו לבחירה מצוינת עבור אלה שמנסים לרדת במשקל או לשמור על משקל תקין.

 

האם חזה עוף הוא 'מזון על'

 

לחזה עוף אולי אין אותה רמת הייפ כמו מזונות-על אופנתיים כמו קייל או קינואה, אבל בהחלט יש לו סט משלו של איכויות תזונתיות מרשימות. בעוד שהמונח 'מזון-על' אינו מוגדר מדעית, אנו יכולים לחקור כמה סיבות מרכזיות לכך שחזה עוף יכול להיחשב כבחירה מזינה ביותר.

 

מעצמת חלבון: חזה עוף נחשב לרוב כמעצמת חלבון, ולא בכדי. עם כ-31 גרם חלבון ל-100 גרם, הוא מספק כמות ניכרת של חומר תזונה חיוני זה. חלבון חיוני לצמיחה, תיקון ותחזוקה של השרירים, כמו גם תמיכה בתפקודי גוף שונים. הכנסת חזה עוף בתזונה שלכם יכולה לעזור למלא את צרכי החלבון שלכם ולתרום לפרופיל תזונתי מאוזן.

 

דל בשומן, עשיר בחומרים מזינים: חזה עוף ידוע כדל בשומן, במיוחד שומן רווי, מה שהופך אותו לבחירה בריאה יותר בהשוואה לנתחי בשר אחרים. הוא גם דל יחסית בקלוריות, מה שהופך אותו מתאים לאנשים ששומרים על המשקל או מנהלים דיאטה מבוקרת קלוריות. למרות תכולת השומן הנמוכה שלו, חזה עוף עדיין עמוס בחומרים מזינים חיוניים, כולל ויטמינים B6 ו-B12, החשובים לחילוף החומרים באנרגיה ולתפקוד המוח.

 

רבגוניות ונגישות: אחת הסיבות לכך שחזה עוף נחשב לעתים קרובות ל'מזון-על' הוא הרבגוניות והנגישות שלו. ניתן לשלב אותו בקלות במגוון מנות, החל מסלטים ועד מוקפצים וכריכים. הטעם העדין שלו גם הופך אותו לחביב הקהל עבור מבוגרים וילדים כאחד. בנוסף, חזה עוף זמין באופן נרחב ובמחיר סביר, מה שהופך אותו לבחירה נוחה עבור אנשים רבים המעוניינים לשמור על תזונה מזינה.

 

התאמת חזה עוף לתזונה שלכם

 

הכללת חזה עוף בתזונה יכולה להיעשות במגוון דרכים. להלן כמה טיפים כיצד להתאים את מקור החלבון המזין הזה בארוחות:

 

  1. הכנת ארוחה: הכינו מנה של חזה עוף בגריל או אפוי בתחילת השבוע. בדרך זו, תהיה לכם מנת חלבון זמינה להוספה לסלטים, כריכים או מוקפצים במהלך השבוע. פורסים או קוצצים את חזה העוף המבושל ומאחסנים אותו במקרר להרכבת ארוחה מהירה וקלה.
  2. החלפה: החליפו בשר בעל שומן גבוה יותר כמו בקר בחזה עוף במתכונים האהובים עליכם. בין אם זה בטאקו, מנות פסטה או מוקפצים, ההעדפה בחזה עוף יכולה להפחית את תכולת הקלוריות והשומן הכוללת של הארוחה, ועדיין לספק מקור חלבון משביע.
  3. גריל או אפייה: בחרו בשיטות צלייה או אפייה לבישול חזה העוף. טכניקות בישול אלו דורשות מעט או בכלל לא תוספת שומנים, ומשמרות את התכונה הרזה של הבשר. מתבלים את חזה העוף בעשבי תיבול ותבלינים לתוספת טעם, ומוסיפים לארוחה ירקות צלויים או סלט טרי לארוחה מאוזנת היטב.
  4. מרק ותבשילים: הוסיפו חזה עוף מבושל למרקים ותבשילים לתוספת של חלבון. בין אם זה מרק אטריות עוף קלאסי או תבשיל עוף וירקות דשנים, תוספת זו תשפר את הערך התזונתי של הארוחה ותשמור על תחושת שובע.
  5. בקרת מנות: כאשר משלבים חזה עוף בתזונה, חשוב לשים לב לגודל המנות. גודל מנה טיפוסי הוא בסביבות 120 גרם, בערך בגודל של חפיסת קלפים. זה יעזור לכם לנהל את צריכת הקלוריות ולהבטיח ארוחה מאוזנת.

 

ספירת קלוריות

 

בכל הקשור לניהול תזונה, ספירת קלוריות הייתה גישה פופולרית. עם זאת, חשוב להבין שאיכות הקלוריות שאנו צורכים חשובה לא פחות מהכמות. בעוד שמספר הקלוריות יכול לספק הערכה גסה של צריכת האנרגיה, הן אינן מספרות את כל הסיפור של תזונה בריאה.

התמקדות אך ורק בספירת קלוריות עלולה להוביל למערכת יחסים לא בריאה עם אוכל, שכן היא עלולה לקדם הרגלי אכילה מגבילים או אובססיה למספרים. גורם מכריע שיש לקחת בחשבון זה החומרים התזונתיים שבמאכל, שכן זה מה שקובע את הערך התזונתי של הקלוריות שאנו צורכים.

לדוגמא, חטיף של 100 קלוריות של פירות או ירקות טריים יספק ויטמינים, מינרלים וסיבים חיוניים, בעוד שחטיף מעובד של 100 קלוריות עשוי להיעדר רכיבים תזונתיים אלה ובמקום זאת להיות עשיר בשומנים, סוכרים ותוספים לא בריאים.

יתר על כן, האופן שבו הגוף שלנו מעבד ומנצל קלוריות משתנה. חלבון, כמו זה שנמצא בחזה עוף, דורש יותר אנרגיה לעיכול מאשר פחמימות או שומנים, מה שהופך אותו לרכיב תזונתי פעיל יותר מבחינה מטבולית. המשמעות היא שלקלוריות ממזונות עשירים בחלבון יכולה להיות השפעה שונה על גופנו בהשוואה לקלוריות ממקורות אחרים.

בנוסף יש לבחון צפיפות חומרי הזנה והשפעות מטבוליות, חיוני להתמקד בדפוסי תזונה כלליים במקום להתבסס על ספירת קלוריות אינדיבידואלית. תזונה מאוזנת כוללת מגוון מזונות עשירים בחומרים מזינים, כגון חלבונים רזים, דגנים מלאים, פירות, ירקות ושומנים בריאים.

על ידי מתן עדיפות למזונות שלמים ולא מעובדים ותרגול אכילה מודעת, אנו יכולים להבטיח שצריכת הקלוריות שלנו תואמת את הצרכים התזונתיים שלנו. במקום לספור קלוריות בלבד, חשוב להקשיב לרמזים של הרעב והשובע של גופנו, לעשות בחירות מזון מודעות ולתעדף בריאות לטווח ארוך על פני מגבלות קלוריות קצרות טווח.

עופר יעקב מאמן כושר פארמדיק
עופר יעקב
מנהל בריאותי - עופר יעקב

מנהל פורום כושר - מאמן כושר ופארמדיק

יעקב חבר רשום באקדמיה האמריקאית לרפואת ספורט ACSM, ובהכשרתו; מאמן כושר גופני, אימון קטינים ובריאות מוסמך מטעם ביה"ס למאמנים בוינגייט, בוגר לימודי שיקום לב-ריאה מטעם המכללה האקדמית בוינגייט. בריאותי הוקמה בשנת 2012 בכדי להטמיע את חשיבות הדרך 'אורח חיים בריא' לאוכלוסיה, לרבות צעירים ומבוגרים.