אבקות חלבון  מהוות מקור נוח ומרוכז לחלבון לתמיכה בצמיחה, תיקון והתאוששות של השרירים. מהסיבות הללו ספורטאים רבים (ולא רק) בוחרים לצרוך אותן על בסיס קבוע. כמובן, שבכדי ליהנות מכל היתרונות של האבקות חשוב להכיר את האפשרויות, הרכיבים והתועלות – כאשר את כל המידע תוכלו לקבל במאמר הבא!

אבקות חלבון הן תוספי תזונה אבקתיים בעלי תכולת חלבון גבוהה. אבקות חלבון עשויות בדרך כלל ממקורות שונים כגון מי גבינה, סויה, קזאין, או חלבונים על בסיס צמחי כמו אפונה

אבקות חלבון מגיעות בצורות שונות, כולל איזולאט, תרכיז והידרוליזט. אבקות איזולאט מעודנות מאוד ומכילות אחוז גבוה יותר של חלבון עם פחות שומן ופחמימות. אבקות תרכיז מכילות כמות מתונה של חלבון יחד עם מעט שומן ופחמימות. אבקות הידרוליזט הן חלבונים מעוכלים מראש הנספגים בקלות בגוף.

אבקות חלבון הן בחירה פופולרית בקרב ספורטאים, חובבי כושר ואנשים המעוניינים לעמוד בדרישות החלבון היומיות שלהם. הן מציעות מספר יתרונות, כולל נוחות, ספיגה מהירה וגיוון מבחינת שימוש. בין אם אתם רוצים לבנות שריר, לעצב את הגוף או להשתמש בהן כאמצעי עזר בדרך לירידה במשקל – ניתן למצוא אף אבקת חלבון  המומלצת לחיטוב. כאמור, הודות לכל היתרונות הללו, אבקות חלבון מהוות תוספת חשובה לתזונה.

ניתן לערבב אבקות חלבון עם מים או חלב ליצירת שייק חלבון מומלץ מהיר וקל. ניתן להוסיף אותם גם לשייקים, שיבולת שועל, לביבות או מאפים וליהנות גם מהתועלות שלהן וגם מתוצאה טעימה במיוחד.

אבקות חלבון יכולות אופציה נוחה עבור אנשים עם סדר יום עמוס או עם זמן מוגבל להכנת ארוחה – מכיוון שהן מאפשרות לאותם אנשים ליהנות מערכים תזונתיים גם במאכלים מהירי הכנה.

חשוב לציין שאסור להשתמש באבקות חלבון כתחליף למזון מלא. יש להשתמש בהם כתוספת לתזונה מאוזנת היטב כדי להבטיח קבלה של כל אבות המזון החיוניים שהגוף צריך. בנוסף, רצוי גם להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות או דיאטן רשום לפני הכנסת תוספים חדשים לשגרה.

 

מדוע כדאי לצרוך אבקות חלבון?

 

אבקות חלבון מציעות יתרונות רבים שהופכים אותן למתאימות עבור אנשים המעוניינים לייעל את יעדי התזונה והכושר שלהם, וכן,  וגם אבקת חלבון מומלצת לחיטוב. להלן שלוש סיבות עיקריות מדוע כדאי לשקול לשלב אבקות חלבון בתזונה:

 

צמיחה ותיקון שרירים: חלבון הוא רכיב תזונתי חיוני לבנייה ותיקון של רקמת השריר. צריכת כמות נאותה של חלבון היא חיונית עבור אנשים העוסקים בפעילות גופנית סדירה, אימוני כוח, או אלה המעוניינים לבנות מסת שריר. אבקות חלבון מספקות דרך נוחה ויעילה להגביר את צריכת החלבון, במיוחד כאשר זה מאתגר לצרוך מספיק חלבון דרך מקורות מזון מלאים בלבד.

 

מקור תזונה נוח: אבקות חלבון הן דרך מהירה ונוחה לעמוד בדרישות הגוף לחלבון, במיוחד עבור אלה עם סדר יום עמוס או גישה מוגבלת למקורות מזון מלאים. ניתן לערבב אותם בקלות עם מים או חלב כדי ליצור שייק חלבון מומלץ שניתן לצרוך תוך כדי תנועה. אבקת חלבון היא אופציה נוחה להתאוששות לאחר אימון או כחטיף בין הארוחות.

 

ניהול משקל ושובע: ידוע כי חלבון משביע יותר מפחמימות או שומנים, כלומר הוא שומר על תחושת שובע לאורך זמן רב יותר. על ידי שילוב אבקות חלבון בתזונה, ניתן לעזור לשלוט ברעב ולהפחית את התשוקה, וכך לעזור לשמירה או לירידה במשקל. בנוסף, אבקות חלבון יכולות לסייע בתמיכה במסת שריר רזה, שחשובה לשמירה על חילוף חומרים בריא.

 

השוואה בין סוגים שונים של אבקות חלבון

 

כאשר מדובר באבקות חלבון, יש מגוון רחב של אפשרויות זמינות בשוק. לכל סוג של אבקת חלבון יש מאפיינים ויתרונות ייחודיים משלו. הבנת ההבדלים ביניהם יכולה לעזור לקבל החלטה מושכלת בעת בחירת האחד הנכון לצרכים שלכם.

חלבון מי גבינה הוא אחת מאבקות החלבון הפופולריות והנפוצות ביותר. הוא מופק מחלב ונספג במהירות בגוף, והוא לאידיאלי להתאוששות לאחר אימון. חלבון מי גבינה עשיר גם בחומצות אמינו חיוניות, שהן חיוניות לצמיחת השריר ולשיקום. סוג זה של אבקת חלבון בדרך כלל ומתעכל בקלות, ולכן הוא מתאים לרוב האנשים.

מצד שני, אם יש לכם אי סבילות ללקטוז או מקפידים על תזונה טבעונית או נטולת חלב, יש גם אבקות חלבון מהצומח. לדוגמה, אבקות חלבון סויה, אפונה, קנבוס ואורז. אבקות חלבון על בסיס צמחי מתאימות לאנשים המעדיפים אורח חיים צמחוני או טבעוני תוך מתן פרופיל חומצות אמינו מלא. הם גם אופציה מצוינת עבור אלה עם אי סבילות ללקטוז או אלרגיות לחלב.

סוג נוסף של אבקת חלבון שצובר פופולריות הוא חלבון קולגן. קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגופנו וממלא תפקיד מכריע בשמירה על בריאות העור, המפרקים ורקמות החיבור שלנו. אבקות חלבון קולגן משמשות לעתים קרובות לתמיכה בבריאות העור, לקידום בריאות המפרקים ולשיפור הביצועים האתלטיים הכלליים.

כאשר משווים סוגים שונים של אבקות חלבון, חשוב לקחת בחשבון גורמים כמו טעם, מרקם, עיכול והעדפות תזונתיות אישיות. חלק מהאבקות חלבון עשויות להכיל מרכיבים כמו ממתיקים או טעמים, לכן חיוני לקרוא את התוויות ולבחור באחד שמתאים לצרכים ולמטרות התזונתיות שלכם.

סוגים שונים של אבקות חלבון והיתרונות שלהם: 

אבקת חלבון מי גבינהאבקת חלבון סויהאבקת חלבון קזאיןאבקת חלבון קנבוס
אבקה המכילה את כמות חומצות האמינו הנדרשת לגוף האדם. האבקה מאפשרת ספיגת חלבון מהירה וקלה. מהווה כבחירה מעולה לטבעוניים. האבקה מכילה את כל חומצות האמינו החיוניות לגוף האדם.אבקה המבוססת על חלבון אשר מקורו בחלב. אבקת חלבון זו יכולה לסייע לשרירים להתאושש בצורה טובה לאחר אימון. זרעי הקנבוס עליהם מבוססת האבקה מכילים חומצות שומן חשובות. מדובר בבחירה טובה לטבעוניים או לאנשים המתמודדים עם אי סבילות ללקטוז.

איך לבחור את אבקת החלבון המושלמת?

 

הבחירה באבקת החלבון המושלמת יכולה להיראות מאתגרת עם האפשרויות הרבות הזמינות. עם זאת, יש לבדוק כמה גורמים מרכזיים, וכך לקבל החלטה מושכלת התואמת את המטרות וההעדפות שלכם.

ראשית, קבעו מהם הצרכים והיעדים הספציפיים שלכם. האם אתם מחפשים לבנות שרירים, לרדת במשקל או לשפר ביצועים אתלטיים? אבקות חלבון שונות מציעות יתרונות משתנים, כך שהבנת היעדים תעזור לצמצם את האפשרויות שלכם ובסופו של דבר לבצע את הבחירה הטובה ביותר.

בשלב הבא, יש לקחת בחשבון את ההגבלות או ההעדפות התזונתיות שלכם. אם אתם רגישים ללקטוז או מקפידים על תזונה טבעונית או צמחונית יש גם אבקת חלבון טבעונית מומלצת ואבקות חלבון מהצומח עשויות להיות האפשרות הטובה ביותר עבורכם. לחילופין, אם אין לכם הגבלות תזונתיות, אבקות חלבון מי גבינה הן בחירה פופולרית ויעילה – ולכן, כדאי לשקול בחירה בסוג זה של אבקת חלבון.

יש לשים לב לתכולת החלבון. אבקות חלבון משתנות בריכוז החלבון שלהן למנה. חפשו אבקות בעלות תכולת חלבון גבוהה כדי להבטיח שאתם מקבל כמות נאותה בכל מנה – כדאי לקרוא את הרכיבים בקפידה ואם אתם לא מבינים משהו תמיד תוכלו לשאול אדם בעל הבנה בתחום.

קחו בחשבון את המרכיבים הנוספים באבקת החלבון. חלק מהאבקות עשויות להוסיף סוכרים, חומרי טעם וריח מלאכותיים או חומרים משמרים. אם אתם מעדיפים אפשרות טבעית יותר, חפשו אבקות עם מינימום תוספים ורשימת רכיבים קצרה.

חפשו אבקת חלבון מומלצת על ידי קריאת ביקורות ומשוב של לקוחות, כך תוכלו לקבל תובנות חשובות לגבי הטעם, המרקם והיעילות של אבקת החלבון. חוות דעת של אחרים שניסו את המוצר יתן לכם מושג טוב יותר למה לצפות.

חפשו מידע על כל המותגים המובילים בישראל אשר מספקים אבקות חלבון ותוספי תזונה, כך תוכלו לבחור בסופו של דבר במוצר מבית חברה בעלת שם ומוניטין בתחומה.

לבסוף, קחו בחשבון את התקציב שלכם. אבקות חלבון מגיעות במגוון של מחירים, אז קבעו כמה אתם מוכנים להוציא. יש לקחת כי טווח המחירים של אבקות חלבון הוא רחב ויכול לנוע בין 100 שח ולהגיע גם ל-400 שח ויותר.  זכרו כי אבקות במחיר גבוה יותר לא בהכרח מעולות באיכות או ביעילות. יחד עם זאת, כדאי לבדוק לעומק את הרכיבים על מנת לקבל את יחס העלות תועלת הטובים ביותר. 

 

מחפשים גם גיינר מומלץ? כתבנו מדריך מקיף על גיינרים

כדי להבטיח את האיכות והבטיחות של אבקת החלבון, חפשו מותגים שעוברים בדיקות של צד שלישי

 

 

דברים שכדאי לבדוק בעת רכישת אבקות חלבון

 

בעת רכישת אבקות חלבון, חשוב להקפיד ולבדוק כמה היבטים מרכזיים כדי להבטיח שאתם מקבלים אבקת חלבון מומלצת ושהוא מוצר איכותי העונה על מלוא הצרכים שלכם. להלן שלושה גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון:

 

רשימת מרכיבים ואיכות: התחילו בבדיקת רשימת הרכיבים של אבקת החלבון. חפשו אבקות שיש בהן מספר מזערי של מרכיבים והימנעו מאלו עם תוספת סוכרים, ממתיקים מלאכותיים או חומרי מילוי מיותרים (אשר עלולים להיות לא בריאים). בחרו באבקות המכילות מקורות חלבון איכותיים כמו איזולט חלבון מי גבינה או איזולט חלבון אפונה. בנוסף, בדקו אם יש אלרגנים או מרכיבים פוטנציאליים שאתם עלולים להיות רגישים אליהם – אם אתם לא בטוחים אל תהססו להתייעץ עם איש מקצוע.

 

בדיקות והסמכות של צד שלישי: כדי להבטיח את האיכות והבטיחות של אבקת החלבון, חפשו מותגים שעוברים בדיקות של צד שלישי. המשמעות היא שמעבדה עצמאית אימתה את דיוק הטענות על התווית של המוצר, בדקה מזהמים ואימתה את איכותו הכוללת. חפש אישורים כגון NSF Certified for Sport או Informed-Choice ותקנים מקומיים אחרים ישראלים או בינלאומיים, כדי להבטיח עוד יותר את הטוהר והבטיחות של אבקת החלבון.

 

מוניטין ושקיפות מותג: לפני רכישת אבקת חלבון, ערכו מחקר על המוניטין והשקיפות של המותג. חפשו מותגים שיש להם רקורד טוב של ייצור מוצרים באיכות גבוהה ויש להם ביקורות חיוביות של לקוחות. שקיפות היא גם חשובה, אז בדקו אם המותג מספק מידע מפורט על המקור, תהליכי הייצור ואמצעי בקרת האיכות שלו. מותג בעל מוניטין יהיה פתוח ויגיש את המידע זה. אם יש לכם רצון או זמן להשקיע, תוכלו להיכנס לאתרים של המותגים על מנת לדלות את כל הפרטים הרלוונטיים אשר יספקו לכם את התמונה המלאה.

 

שיקולים מיוחדים: אבקות חלבון מומלצות לנשים, ירידה במשקל וטבעונים

 

כאשר מדובר באבקות חלבון, ישנם שיקולים ספציפיים עבור אנשים שונים המבוססים על הצרכים הייחודיים וההעדפות התזונתיות שלהם. הנה כמה אבקות חלבון מומלצות לנשים, לירידה במשקל ולטבעונים:

אבקת חלבון מומלצת לנשים היא כזו התומכת בחיטוב ופיתוח שרירים רזים. חפשו אבקות שנוסחו במיוחד עם רכיבים נוספים כגון פפטידים קולגן או חומצות אמינו מסועפות (BCAAs) כדי לתמוך בהתאוששות השרירים ולקדם מבנה גוף חיטוב. אבקת חלבון מומלצת לנשים יכולה להוות תוספת מצוינת לשגרת כושר שמטרתה להגביר את הכוח ולחטב את הגוף.

אבקת חלבון מומלצת לירידה במשקל ומתאימה למי שמחפש להשיל כמה קילוגרמים עודפים, אבקות חלבון המסייעות בירידה במשקל יכולות להיות מועילות בתהליך. אבקות אלו לעיתים קרובות דלות בפחמימות וקלוריות, אך עדיין מספקות תכולת חלבון גבוהה כדי לעזור לשמור על תחושת שובע וסיפוק. חפשו אבקת חלבון מומלצת לירידה במשקל המכילה מרכיבים כמו תמצית תה ירוק או תרכובות תרמוגניות שיכולות להגביר את חילוף החומרים ולתמוך בשריפת שומנים.

גם טבעונים ואנשים המקפידים על תזונה צמחונית או כאלה אשר מתמודדים עם אלרגיה לחלב יכולים להפיק תועלת מאבקות חלבון. אבקות חלבון טבעוניות עשויות ממקורות צמחיים כגון אפונה, אורז, קנבוס או סויה, ומספקות פרופיל חומצות אמינו מלא. אבקות אלו לא רק עשירות בחלבון אלא גם נקיות ממוצרים מן החי ומוצרי חלב, והן מתאימות לבעלי הגבלות תזונתיות או שיקולים אתיים שונים. חפשו אבקת חלבון טבעונית מומלצת כדי להיות בטוחים שתיהנו מכל היתרונות של המוצר .

בעת בחירת אבקת חלבון עבור כל אחד מהשיקולים המיוחדים הללו, חשוב בכל זאת לשקול את הגורמים שהוזכרו קודם לכן, כגון איכות המרכיבים ובדיקות צד שלישי. חפשו אבקות חלבון טבעוניות ללא חומרי טעם וריח וממתיקים מלאכותיים, ובחרו במותגים המשתמשים במרכיבים אורגניים במידת האפשר – בצורה כזאת תוכלו להבטיח שמחד תיהנו מכל היתרונות הטמונים באבקת חלבון (וכפי שהבנתם יש לא מעט מהם) ומאידך, לא תחשפו את עצמכם לחסרונות. 

עופר יעקב מאמן כושר פארמדיק
עופר יעקב
מנהל בריאותי - עופר יעקב

מנהל פורום כושר - מאמן כושר ופארמדיק

יעקב חבר רשום באקדמיה האמריקאית לרפואת ספורט ACSM, ובהכשרתו; מאמן כושר גופני, אימון קטינים ובריאות מוסמך מטעם ביה"ס למאמנים בוינגייט, בוגר לימודי שיקום לב-ריאה מטעם המכללה האקדמית בוינגייט. בריאותי הוקמה בשנת 2012 בכדי להטמיע את חשיבות הדרך 'אורח חיים בריא' לאוכלוסיה, לרבות צעירים ומבוגרים. פרטים נוספים על בריאותי