קריאטין הוא תוסף תזונה פופולרי שזכה לתשומת לב משמעותית בקהילת הכושר והספורט. אבל מהו בעצם קריאטין, ולמה הוא נחשב למעצמה תזונתית? קריאטין הוא תרכובת טבעית שנמצאת בכמויות קטנות במזונות כמו בשר ודגים. הוא ממלא תפקיד מכריע בתהליך ייצור האנרגיה בתוך התאים, במיוחד בפעילויות בעצימות גבוהה כמו הרמת משקולות וספרינט.

קריאטין מאוחסן בעיקר בשרירים ומשמש כמקור מהיר לאנרגיה במהלך מאמץ גופני אינטנסיבי. הדבר פועל על ידי מילוי אדנוזין טריפוספט (ATP), "מטבע" האנרגיה של התאים, ומאפשר ביצועים ברמות גבוהות יותר לתקופות ארוכות יותר. זו הסיבה שהתוסף של קריאטין נמצא כמשפר כוח, סיבולת וביצועים ספורטיביים כלליים.

מלבד יתרונותיו לשיפור הביצועים, הוכח כי לקריאטין יש מספר השפעות בולטות נוספות על הבריאות. מחקרים מראים שקריאטין יכול לשפר את תפקוד המוח ועשוי להועיל למצבים כמו דיכאון, מחלת פרקינסון ופגיעה מוחית טראומטית. בנוסף, הוכח כי קריאטין הוא בעל תכונות נוגדות חמצון, שיכולות לסייע בהגנה על התאים שלנו מפני נזקים הנגרמים מלחץ חמצוני.

אחת הסיבות העיקריות לכך שקריאטין נחשב למעצמה תזונתית היא הרבגוניות שלו. הוא מתאים למגוון רחב של אנשים, כולל ספורטאים, מפתחי גוף, ואפילו מבוגרים המעוניינים לשמור על מסת שריר וחוזק. הקריאטין גם זול יחסית לעומת תוספים אחרים, מה שהופך אותו לנגיש לאוכלוסייה גדולה יותר.

עם זאת, חשוב לציין שתוספי קריאטין עשויים שלא להתאים לכולם. אנשים עם בעיות בכליות או מצבים רפואיים מסוימים צריכים להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני תחילת תוספי קריאטין.

 

היתרונות של קריאטין

 

כאשר מדברים על היתרונות של קריאטין, חשוב להבין כיצד תוסף רב עוצמה זה יכול להשפיע באופן חיובי על הביצועים ועל יעדי הכושר הכוללים. ראשית, קריאטין נחקר רבות והוכח כמגביר את כוח השרירים והכוח, מה שהופך אותו לבחירה מצוינת עבור ספורטאים ומאמני כוח. על ידי שיפור ייצור ATP, קריאטין מאפשר לדחוף את החזרות האחרונות ולהרים משקלים כבדים יותר, מה שמוביל לעלייה גדולה יותר במסת השריר ובכוח.

בנוסף, הוכח כי קריאטין משפר את סיבולת השרירים, ומאפשר לבצע תרגילים בעצימות גבוהה לתקופות ארוכות יותר וכך אתם יכולים לדחוף את עצמכם חזק יותר במהלך האימונים, מה שמוביל לשיפורים גדולים יותר בכושר הקרדיווסקולרי ובסיבולת הכללית. בין אם אתםה רצים, רוכבי אופניים, או עוסקים בכל פעילות אחרת המבוססת על סיבולת, קריאטין יכול לתת את הדחיפה הנוספת כדי להגיע רחוק יותר.

יתרון נוסף של קריאטין הוא יכולתו לסייע בהתאוששות לאחר אימון. על ידי מילוי מאגרי ATP והפחתת נזקי השרירים, קריאטין יכול לעזור להאיץ את תהליך ההתאוששות, ולאפשר התאוששות מהירה יותר מאימונים אינטנסיביים. המשמעות היא פחות כאבי שרירים וחזרה מהירה יותר לביצועי שיא.

יתרה מכך, לקריאטין נמצאה השפעות חיוביות על הרכב הגוף. הוא יכול להגדיל את מסת השריר הרזה תוך הפחתת שומן הגוף, מה שמוביל למבנה גוף מחוטב ומוגדר יותר. הדבר יעיל במיוחד עבור אנשים המעוניינים לשפר את האסתטיקה שלהם או עבור אלה המשתתפים בתחרויות פיתוח גוף.

 

איך קריאטין עובד בגוף 

 

קריאטין פועל בגוף על ידי הגברת הזמינות של פוספוקריאטין, מולקולה הממלאת תפקיד מכריע בייצור אנרגיה. כאשר אתם צורכים קריאטין, הוא מועבר לשרירים שם הוא מאוחסן כפוספוקריאטין. במהלך תרגילים בעצימות גבוהה, כגון הרמת משקולות או ספרינט, השרירים מסתמכים על ATP (אדנוזין טריפוספט) לאנרגיה. עם זאת, ה-ATP מתרוקן במהירות, ואז הפוספוקריאטין נכנס לתמונה.

Phosphocreatine פועל כמקור מהיר לאנרגיה על ידי תרומת קבוצת פוספט ל-ADP (אדנוזין דיפוספט), וממיר אותו בחזרה ל-ATP. תהליך התחדשות ATP זה מאפשר לשמור על פעילות גופנית בעצימות גבוהה לתקופות ארוכות יותר. על ידי הגדלת הזמינות של פוספוקריאטין בשרירים, קריאטין משפר את מערכת מיחזור האנרגיה הזו, ומספק את פרץ האנרגיה הנוסף כדי לדחוף רחוק יותר את האימונים.

יתר על כן, קריאטין גם מקדם נפח תאים. כאשר אתם צורכים קריאטין, הוא שואב מים לתאי השריר, גורם להם להתנפח ונותן מראה מלא וחטוב יותר. נפח תאים מוגבר לא רק תורם למראה שרירי יותר, אלא גם מפעיל סינתזת חלבון, מה שמוביל לצמיחת שרירים גדולה יותר לאורך זמן.

בנוסף, הוכח כי קריאטין הוא בעל תכונות נוירו-הגנה. הוא פועל כנוגד חמצון ועוזר להפחית מתח חמצוני במוח, ומגן מפני ירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל ומחלות ניווניות.

 

קראו עוד על תופעות הלוואי של קריאטין

 

בחירת הקריאטין המתאים עבורכם

 

כאשר אתם בוחרים את אבקת הקראטין תוסף תזונה המתאים לכם, ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון. בראש ובראשונה, חיוני לחפש מותג בעל מוניטין שמבטיח את האיכות והטוהר של המוצר שלהם. קריאת ביקורות של לקוחות ובדיקת בדיקות של צד שלישי יכולים לעזור לאמוד את מהימנות המותג ולבחור באבקת קריאטין מומלצת.

לאחר מכן, שקלו את צורת הקריאטין המתאימה לצרכים שלכם. קריאטין מונוהידראט הוא הצורה הנפוצה והנחקרת ביותר. הוא יעיל מאוד ובמחיר סביר, מה שהופך אותו לבחירה פופולרית עבור ספורטאים וחובבי כושר רבים. עם זאת, אם יש לכם בעיות עיכול או שאתם מעדיפים אפשרות נוחה יותר, כדאי לשקול  קריאטין מומלץ מיקרוני או קריאטין הידרוכלוריד (HCL).

גורם מכריע נוסף שיש לקחת בחשבון הוא המינון וגודל המנה. רוב המחקרים תומכים במינון יומי של 3-5 גרם קריאטין, שניתן להשיג בקלות מאבקת קריאטין סטנדרטית. עם זאת, מוצרים מסוימים עשויים בכמות גדולה יותר, מה שמחייב להתאים את הצריכה שלכם בהתאם. כמו כן, חשוב לציין שקראטין תוסף תזונה נלקח בדרך כלל בשלב העמסה (מינון גבוה יותר בשבוע הראשון) ואחריו שלב תחזוקה (מינון נמוך יותר לאחר מכן).

בנוסף, קחו בחשבון את ההגבלות או העדפות התזונה הספציפיות שיש לכם. ישנם אבקות קריאטין העשויות להכיל תוספים או מרכיבים מלאכותיים שאולי כדאי להימנע מהם. אם אתם עוקבים אחר אורח חיים טבעוני או צמחוני, תוכלו לבחור בקריאטין מומלץ המסומן כידידותי לטבעונות או שמקורה בצמחים.

לבסוף, קחו בחשבון את התקציב שלכם ואת התמורה לכסף. בעוד שחלק מאבקות הקריאטין עשויות להיות מתומחרות גבוה יותר עקב תוספת תכונות או מיתוג, חשוב להעריך אם היתרונות מצדיקים את העלות. השוואת מחירים, ניתוח העלות למנה והתחשבות במוניטין וביעילות של המוצר יכולים לעזור לכם לקבל החלטה מושכלת.

 

אבקות קריאטין מומלצות

 

אופטימום תזונה מיוננת מיקרואטין מונוהידראט: אופטימום תזונה הוא מותג ידוע בתעשיית התוספים, וה- Micronized Creatine Monohydrate שלהם הוא הבחירה הטובה ביותר עבור רבים. הוא עשוי עם איכות גבוהה אשר נספג בקלות בגוף. אבקה זו נטולת טעם ואפשר לערבב אותה היטב עם מים או עם המשקה המועדף עליכם.

 

Muscletech Platinum Creatine Monohydrate: חברת Muscletech הוא מותג מכובד אחר המציע אבקת קריאטין מונוהידראט באיכות גבוהה. הפלטינום שלהם Creatine Monohydrate מיוצר עם חלקיקי קריאטין מיקרוננון כדי לשפר את הספיגה. זה ללא טעם, מתערבב בקלות, והוא אידיאלי גם בצירוף עם תוספי מזון אחרים.

 

BSN Micronized Creatine: חברת BSN ידוע בייצור תוספי איכות, והמיקרו קריאטין שלהם לא יוצא מן הכלל. הוא מכיל חלקיקי קריאטין מונוהידראט מיקרוניים לספיגה טובה יותר. אבקת קריאטין זו היא ללא טעם ומתערבבת היטב עם נוזלים שונים, מה שהופך אותו תכליתי וקל לצריכה.

 

Transparent Labs StrengthSeries Creatine HMB: חברת Transparent Labs הוא מותג המתמקד בשקיפות ובמרכיבים באיכות גבוהה. ה- StrengthSeries Creatine HMB משלב קריאטין מונוהידראט עם HMB (בטא-הידרוקסי בטא-מתילבוטיראט) לביצועים משופרים והתאוששות שרירים. אבקה זו היא ללא טעם, ללא גלוטן, ואין לה ממתיקים מלאכותיים או תוספים.

 

Kaged Muscle Creatine HCl: חברת Kaged Muscle מציע צורה ייחודית של קריאטין HCl. צורה זו של קריאטין מסיסה מאוד ויכול להיות שתידרשו למינונים קטנים יותר בהשוואה לקראטין מונוהידראט. מאמינים כי יש לו זמינות בילוגית טובה יותר וחשים נפיחות מופחתת. Kaged Muscle Creatine HCl הוא ללא טעם מתערבב בקלות עם מים או המשקה האהוב עליכם.

עופר יעקב מאמן כושר פארמדיק
עופר יעקב
מנהל בריאותי - עופר יעקב

טיפ מהמומחים

יעקב חבר רשום באקדמיה האמריקאית לרפואת ספורט ACSM, ובהכשרתו; מאמן כושר גופני, אימון קטינים ובריאות מוסמך מטעם ביה"ס למאמנים בוינגייט, בוגר לימודי שיקום לב-ריאה מטעם המכללה האקדמית בוינגייט. בריאותי הוקמה בשנת 2012 בכדי להטמיע את חשיבות הדרך 'אורח חיים בריא' לאוכלוסיה, לרבות צעירים ומבוגרים.